Irena Lagator Pejović, Izvan sjećanja • 2007–2008, knjiga-objekat, 21 x 17 x 9,5 cm;
Umetnička galerija „Nadežda Petrović” u Čačku poziva Vas na svečanost otvaranja izložbe
Četvrtak, 6. april u 18 h
Na otvaranju izložbe će govoriti Branislav Dimitrijević i Mirjana Šijačić-Nikolić
Kustosi: Patricja Rilko (Patrycja Rylko), Julka Marinković
Izložba je deo programa Nagrađeni na Memorijalu i priređuje se u okviru jubileja 150 godina od rođenja Nadežde Petrović.
Prostranstva ljubavi, samostalna izložba Irene Lagator Pejović, prikazuje raznolik izbor iz novijih radova umetnice, uključujući i nove artivističke radove. Kako tematski, tako i prostorno, ovi istraživački radovi obuhvataju teme inflacije, rada i znanja, a bave se kompleksnošću i protivrečnostima stanja današnjice, u kojoj više ne možemo poricati krajnju hitnost kritičkih ekonomskih i ekoloških prodora.
Umetnica se direktno bavi svakim od ovih pitanja kroz odnos istorije prema savremenosti i umetanje kako vlastitih tako i tuđih veoma ličnih iskustava, dok istovremeno razobličava pripovedanje na koje smo navikli. Ona snažniji glas daje transdisciplinarnim perspektivama, društvenim tranzicijama, kao i znanju koje je zaštitnički nastrojeno prema životnoj sredini. Lagator Pejović otkriva rastuću napetost između društvene odgovornosti, razmene u zajednici i prirodnih resursa naspram naširoko prihvaćenih političkih agendi utemeljenih na toksičnim, heteropatrijarhalnim mehanizmima koji promovišu nejednakost u raspodeli informacija, rada, novca i prirodnih depozita.
Izložba je u širem smislu koncipirana u odnosu na pojam i proces knjige kao najveličanstvenijeg izuma čovečanstva, sadržaoca i prenosioca znanja, ali i svedoka i posrednika njegove paradoksalne instrumentalizacije. U užem smislu, izložba polazi od rada „Izvan sjećanja“ (2007) nagrađenog Nagradom 24. Memorijala Nadežde Petrović. Kako ovaj rad propituje nekoliko slojeva značenja – aspekte sećanja na delo i lik Nadežde Petrović, savremene istorije, umetnosti i ekonomije – izložba referiše na specifičnosti i kontekste jugoslovenskog samoupravnog i postjugoslovenskog tranzicijskog prostora. Za naziv izložbe Prostranstva ljubavi, umetnica kao jednu od referentnih tačaka uzima knjigu radova sa literarnih konkursa iz 1985. godine na temu Narodnooslobodilačkog pokreta, jednakosti i solidarnosti. U tom smislu, izložba postaje arhiv buđenja emancipacije, gdje se činjenje stvari vidljivima unapređuje u autonomno društveno delovanje.
Svojom postmedijskom, istraživačkom i participativnom praksom – umetnošću kao društvenom strategijom i umetnošću neograničene odgovornosti – Irena Lagator Pejović kritički tumači sadašnjost. Ovom izložbom ona pokreće seriju pitanja na temu boljeg života svih, prava na nadu, mladost, zajednički prostor, zajedničko i opšte dobro. Umetnica istovremeno ukazuje na važnost usporavanja ritma stimulacije savremenosti koji nas distancira od preko potrebnih, nenametljivih i tihih prostranstava ljubavi.
Otvaranje Izložbe Prostranstva ljubavi događa se na dan sećanja na nacističko bombardovanje Narodne biblioteke Srbije 6. aprila 1941. godine, kada je stradalo preko 600.000 knjiga, rukopisa, povelja, dokumenata, novina, periodike…
Monika Lajš Kisl Dva grada – Dama razum i pisanje istorije, 19. april u 18h
Toni Hildebrandt Sanjanje napred – kategorije ne-linearnog i ne-cirkularnog vremena, 19. maj u 18h
Nacionalna biblioteka Crne Gore ,,Đurđe Crnojević“, Cetinje
Biblioteke ,,Braća Nastasijević“, Gornji Milanovac
Narodna biblioteka, Kruševac
Gradska biblioteka ,,Vladislav Petković Dis“, Čačak
Međuopštinski istorijski arhiv, Čačak
Centralna banka Crne Gore, Podgorica
VG Group, Podgorica
Narodna Banka Srbije – centar za posetioce, Beograd
Art at Work izložba Muzej Savremene Umetnosti (MG+MSUM), Ljubljana
No Border Craft group, Ljubljana
Prof. dr Mirjana Šijačić-Nikolić, Šumarski fakultet
Univerziteta u Beogradu
Prof. dr Snežana Belanović-Simić, Šumarski fakultet
Univerziteta u Beogradu
Irena Lagator Pejović je umetnica i teoretičarka umetnosti. Njena postmedijska umetnička praksa usmerena je na istraživanje i proces. Zanimaju je neprimetne i paradoksalne situacije, jezičke i sistemske konstrukcije našeg globalizovanog doba koje se naizgled čine nebitnima. Analizirajući ih, kao i odnose između slika i jezika, individualnih i kolektivnih iskustava, stvara rizomatske reference za kritičko razumevanje savremenosti, pokazujući da umetnost može biti relevantna društvena aktivnost za oblikovanje budućnosti. Baveći se značajnim temama našeg doba koje se tiču okruženja, biopolitike, nestabilnosti sistema, pamćenja i istorije, njen rad se bavi pitanjima društvene odgovornosti i njene vidljivosti i funkcionalnosti u svakodnevnom životu. Podstičući sudelovanje publike i empatiju prema tim temama, zainteresovana je za senzibilizovana i angažovana promišljanja o strukturama i sistemima koji oblikuju naše živote i naša čula, istovremeno ukazujući na mogućnosti prevazilaženja njihovih ograničenja.
Od 2000. godine izlaže u zemlji i inostranstvu. Izbor kolektivnih izložbi: Kolekcije solidarne budućnosti, Koroška galerija likovnih umetnosti (KGLU), Slovenj Gradec, Slovenija, kustosi: Nada Baković, Marina Čelebić, Anita Ćulafić, Natalija Vujošević, Katarina Hergold Germ, Andreja Hribernik(2022–2023); Umetnost na delu. Na raskršću između utopije i (ne)zavisnosti, Muzej savremene umetnosti (MSUM), Ljubljana, Slovenija, kustosi: Zdenka Badovinac, Ana Mizerit, Bojana Piškur, Igor Španjol (2022–2023); 18. talinsko trijenale grafike Warm, Checking temperature in three acts, KAI Art Centre, Talin, kustoskinja Rona Kopečki (Rona Kopeczky) (2022); 100 godina Bauhausa: Kontekstualizacije i re-kontekstualizacije Bauhausa u jugoslovenskom umetničkom prostoru, Arhitektonski fakultet i Gete Institut Beograd, kustos Miško Šuvaković (2019); D´une Méditerranée, l´autre, Regionalni fond savremene umetnosti (FRAC), Marsej, kustosi Frančesko Bonami (Francesco Bonami), Emanuela Mazonis (Emanuela Mazzonis), Paskal Neve (Pascal Neveux), Rikardo Vaskez (Ricardo Vazquez) (2017); Normalities, austrijski kulturni forum Nju Jork, kustosi Marko Lulić i Kristin Mozer (Christine Moser) (2016); Plameni pozdravi. Reprezentativni portret detinjstva u socijalističkoj Jugoslaviji, Muzej istorije Jugoslavije, Beograd/Lothringer13 – Städtische Kunsthalle Minhen, kustoskinja Ana Adamović (2015); The Sea is My Land – Artisti dal Mediterraneo, Milanski Trijenale,Muzej dizajna i Nacionalni muzej umetnosti XXI vijeka (MAXXI), Rim, kustosi Frančesko Bonami (Francesco Bonami), Emanuela Mazonis (Emanuela Mazzonis) (2013, 2014); Spring Exhibition, Kunsthal Charlottenborg, Kopenhagen (2013); 12. istanbulsko bijenale, Untitled (History), kustosi Adriano Pedrosa (Adriano Pedrosa) i Jens Hofman (Jens Hoffmann) (2011); 24. Memorijal Nadežde Petrović, Transformisanje sećanja. Politike slike, selektorka Astrid Vege (Astrid Wege) (2007)…
Samostalnom izložbom Misliti slikom predstavljala je Crnu Goru na 55. bijenalu u Veneciji, kustoskinja Nataša Nikčević (2013). Ostale samostalne izložbe, izbor: Povezani pejzaži, Fondacija Petrović Njegoš i Centar savremene umjetnosti Crne Gore u saradnji sa Laboratorijom kolekcije umjetnosti nesvrstanih zemalja, Podgorica, kustoskinja Karolina Majevska Gide (Karolina Majewska Guede) (2022); Društvo neograničene odgovornosti, Salon Muzeja savremene umetnosti, Beograd, kustosi Dejan Sretenović i Una Popovć (2012); Društvo ograničene odgovornosti, Villa Pachiani, Pisa, kustoskinja Ilarija Marioti (Ilaria Mariotti) (2012); What We Call Real, Atelje DADO, Narodni muzej Crne Gore (2008)…
Njeni radovi nalaze se u privatnim i javnim kolekcijama poput: Muzeja savremene umetnosti, Beograd; Muzeja savremene umjetnosti Republike Srpske, Banja Luka; Narodne banke Srbije,Beograd; Umetničke galerije „Nadežda Petrović“, Čačak; Narodnog muzeja Crne Gore, Nacionalnebiblioteke Crne Gore, Cetinje; FRAC, Marsej; Arhiva www.brokenarchive.org projekta Ville Romane iz Firence i HKW-a iz Berlina. Pored ostalih internacionalnih i domaćih nagrada, za svoj umetnički rad je primila UNESCO nagradu za vizuelne umjetnosti na 4. cetinjskom bijenalu (2002) i Nagradu Memorijala Nadežde Petrović na 24. Memorijalu Nadežde Petrović u Čačku (2007). Bila je i umetnica u rezidenciji kod značajnih internacionalnih institucija poput Neue Galerie u Gracu (2006) i Viafarini u Milanu (2007).
Biografija Patricije Rilko
Patricja Riłko je stekla zvanje mastera istorije umetnosti na Univerzitetu Adam Mickjevič u Poznanju i kustoskih studija na Kraljevskom koledžu umetnosti u Londonu. Učestvovala je na Međunarodnom kustoskom kursu u okviru Petog Gvandžu bijenala. Rilko je obavila praksu pri Metovoj Galeriji (London), Kolekciji Pegi Gugenhajm (Venecija), na Bijenalu u Veneciji (Britanski paviljon), pri Hunt Kastner Galeriji (Prag) i Galeriji Vermelju (Sao Paolo). Između ostalih lokacija, bila je kustos izložbi u Spejs Galeriji u Londonu, Muzeju moderne umetnosti u Astani, kolekciji Lajevardi u Teheranu, Centru za razvoj vizuelnih umetnosti u Havani i Centru za savremenu umetnost u Varšavi. U periodu od 2011-2017, bila je kustos izložbi u Gradskoj galeriji Gdanjsk 2/Gdanjsk, gde je, između ostalih, bila kustos samostalne izložbe Abrahama Kruzvilegasa, Džeremija Delera, Jinke Šonibare, umetničkog kolektiva Sloveni i Tatari i Julite Vojčik. Riłko je 2015. godine osnovala kompaniju za produkciju umetničkih filmova pod nazivom Pink Galapagos.
Уметничка галерија Надежда Петровић Чачак
Цара Душана 6, 32000 Чачак
Тел. +381 32 322 375